26 Temmuz 2014 Cumartesi

Şehzadeler Şehri - Milli Mücadele Şehri Amasya

Milli Mücadele Şehri

Karadeniz turumuzun birinci durağı olan Amasya'ya akşam hava kararırken ulaşıyoruz. Hakkında fazlaca övgü duyduğumuz fakat; araştırma yapmadan hazırlıksız geldiğimiz bu şehir, bize öyle bir manzara sunuyor ki sırf bu manzara için uğramaya değer olduğunu bize kanıtlıyor. Yeşilırmağın iki yanına kurulu bu şehir gece eşsiz bir ışık şöleni sunuyor. Irmağın kıyısına sıralı ahşap evlerin tarihi dokusu sizi kendisine hayran bırakıyor.Ferhat ile Şirinin şehrine biz de aşık oluyoruz.

Amasya'ya geldiğimizde ilk sorunumuz konaklama , kalacak yer konusunda sıkıntı yaşıyoruz. Neyse ki birazdan buluşacağımız çok değerli dostlarımız bizi evinde misafir etmek konusunda çok ısrarcı olunca bizim için de sorun çözülmüş oluyor :) Onları beklerken akşam yemeği için uygun biryer bulmak üzere kendimizi tarihi Amasya sokaklarına atıyoruz. Tarihi Amasya evleri genelde restoran veya pansiyon ya da her ikisi bir arada olarak kullanılıyor.  Bizde kendimizi küçük şirin bir avlusu olan bu restoranlardan birinde buluyoruz.
yöreye özgü neler yiyebiliriz sorumuz üzerine bize Toyga çorbası ve Bakla sarması getiriyorlar. Değişik ve güzel tatlar ...

Toygar Çorbası
bakla sarması

Arkadaşlarımız geldikten sonra  hem şehrin manzarasını seyredip hem de çay içip sohbet edebileceğimiz yüksek bir yere gidiyoruz. Amasya'nın yerlisi oldukları için bizi  güzel bir yere götürüyorlar . Yerin ismi Seyir Kafe  . Semaverde geliyor çaylarımız, yanına kuruyemiş de söyleyip şehrin muhteşem manzarası eşliğinde sohbete dalıyoruz. Gün böyle son bulurken, yorgunluğunda etkisiyle rahat bir uyku çekip; şehri baştan başa gezebilmek için ertesi güne enerji topluyoruz...

Tarihi Amasya Evlerine karşı kıyıdan bakıyoruz.

Sabah kahvaltıdan sonra vakit kaybetmeden Amasya' yı gezmeye başlıyoruz. İlk olarak köprülerden birinden geçip Kral mezarlarının da bulunduğu kuzey tarafa geçiyoruz. Burada tarihle şehir iç içe. Bu sokaklar bizi bu devirden alıp Şehzadeler devrine götürüyor. Hazeranlar Konağı, Şehzadeler Müzesi bu tarafta bulunuyor ve giriş ücretleri çok makul fiyatlar.

Kral Mezarları
konaklar birisi

Amasya Sokaklarından Bir görüntü

Hazeranlar Konağı Etnografya Müzesi

Hazeranlar konağı müzesi

Şehzadeler Müzesi

Sürekli yeni ev yapımları devam ediyor.
            Kuzey tarafı elimizden geldiğince gezdikten sonra güney tarafa geçiyoruz. Kuzey tarafında yer alan Yalıevleri  mevkiine  doyum olmuyor ama zaman da kısıtlı .  İlk durağımız Bayezıd Camii ve Bayezıd Külliyesi . Külliyenin içinde Amasya Maket müzesi var. Bu güzel şehrin gece ve gündüzünü ezan sesleri eşliğinde sizlere yaşatıyor.
Bayezıd Külliyesi

Bayezıd Camii

Bayezıd camii

Amasya Maketi ( Bayazıd Külliyesi İçinde)

Amasya Müzesi

Amasya da görmeniz gereken yerlerden biride Amasya Müzesi . İçerik olarak gayet tatmin edici bir müze . Eğer hayatınızda hiç mumya görmediyseniz 14. yy İlhanlı Dönemine ait erkek ve kadın ile birlikte çocuklara ait mumyalar bu müzede sergilenmektedir.

SABUNCUOĞLU TIP VE CERRAHİ TARİHİ MÜZESİ

Osmanlının Tıbba ve eğitime verdiği önemi gözler önüne seren bu müze, tıb tarihini kronolojik bir sırayla ele alıyor. Ayrıca seslerle ve müzikle tedavi yönteminin kullanılışı bu müzede maketlerle canlandırılmış. Hem tıp eğitiminin verildiği hem de müdahalelerin yapıldığı bir yermiş .

Sabuncuoğlu Darüşşifası - Bimarhane
                  SARAYDÜZÜ KIŞLA BİNASI

Mustafa Kemal ATATÜRK ' ün 1919  Haziran ayında Amasya'ya gelişinde üs olarak kullandığı ve Amasya Genelgesini Kaleme aldığı yer olan Saraydüzü Kışla binası bu tarihi önemi gözetilerek aslına uygun biçimde yeniden inşa edilmiş. Binada Cumhuriyet dönemine ait bazı eserler ve belgelerin sergilenmesinin yanı sıra kültür merkezi olarak da kullanılmakta.
Mustafa Kemal ATATÜRK'ün Amasya'nın İleri gelenleri tarafından karşılanması

Biz gezimizi akşama doğru bitirip Samsuna doğru yol alıyoruz.
                Amasya yı gezmek için Bir buçuk gün gayet yeterli . Akşamını da görmenizde kesinlikle fayda var . Bu şehir gece bir başka güzel. İyi gezmeler ...